пʼятниця, 21 листопада 2014 р.

Урок - основна форма процесу навчання


Урок - перше вогнище,
зігрівшись біля якого, людина
прагне стати мислителем
Г.О. Пуліна
Основною формою організації процесу навчання учнів  є урок. Найхарактернішими ознаками його є те, що він проводиться при постійному складі учнів і під безпосереднім керівництвом вчителя, за сталим розкладом.
Кожен урок має свою структуру, тобто зовнішні постійні елементи (етапи). Вони складають макроструктуру уроку. Ознакою уроку як форми навчання є те, що він має початок і кінець. У макроструктурі кожного уроку початок виділяється в самостійний етап –“ Організація класу до уроку “, а кінець – “ Підсумок уроку “. Ці етапи створюють рамки, в яких відбувається процес навчання або його частина. Крім цих, розрізняють наступні етапи уроку: “ Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Загальна мотивація діяльності учнів “, “Формування і засвоєння нових знань, умінь і навичок “, “Систематизація і узагальнення засвоєних знань, умінь і навичок”, “ Застосування засвоєних знань, умінь і навичок “, “Перевірка засвоєних знань, умінь і навичок “, “ Організація домашньої роботи “. Кожен із етапів має свою дидактичну мету.
В. О. Онищук відзначав, що макроструктура уроку характеризується тим, що в ній жорсткість і гнучкість, постійність і змінюваність діалектично взаємозв’язані і перебувають у протиріччі. Окремі етапи можуть здійснюватися у згорнутому вигляді, а інколи випадати зовсім.
Сукупність методів і прийомів на кожному етапі уроку складає мікроструктуру уроку. Вона є дуже мобільною. Розробка її з позиції досягнення найбільшої адекватності у кожній конкретній ситуації дозволяє гнучкіше використовувати всю структуру того чи іншого типу уроку. 
У педагогічній практиці часто можна спостерігати, що вчитель довго не може заспокоїти учнів, коли почався урок. Причин подібної ситуації декілька, серед них: об’єктивні – психологічні особливості дітей і суб’єктивні – у дітей досконало не сформовані такі якості особистості, як організованість і дисциплінованість.
Щоб уникнути таких ситуацій, науковці радять:
а) систематично удосконалювати організаційні вміння;
б) перед кожним уроком психологічно налаштовувати школярів на роботу, відволікати від попередніх вражень;
в) постійно виховувати зібраність, прагненням до порядку та дисципліни у навчанні, до самоорганізованості.
Вчитель різними методами і прийомами може впливати на організацію класу до уроку:
- розв’язування кросворду на перерві, пов’язаного з темою уроку;

- зачитування уривку оповідання і зупинка на найцікавішому місці, а продовження зробити на уроці і т. ін. 

Немає коментарів:

Дописати коментар