Урок
- перше вогнище,
зігрівшись
біля якого, людина
прагне
стати мислителем
Г.О.
Пуліна
Основною формою
організації процесу навчання учнів є
урок. Найхарактернішими
ознаками його є те, що він проводиться при постійному складі учнів і під
безпосереднім керівництвом вчителя, за сталим розкладом.
Кожен урок має свою структуру, тобто зовнішні
постійні елементи (етапи). Вони складають макроструктуру уроку. Ознакою уроку
як форми навчання є те, що він має початок і кінець. У макроструктурі кожного
уроку початок виділяється в самостійний етап –“ Організація класу до уроку “, а
кінець – “ Підсумок уроку “. Ці етапи створюють рамки, в яких відбувається
процес навчання або його частина. Крім цих, розрізняють наступні етапи уроку: “
Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Загальна мотивація діяльності учнів “,
“Формування і засвоєння нових знань, умінь і навичок “, “Систематизація і
узагальнення засвоєних знань, умінь і навичок”, “ Застосування засвоєних знань,
умінь і навичок “, “Перевірка засвоєних знань, умінь і навичок “, “ Організація
домашньої роботи “. Кожен із етапів має свою дидактичну мету.
В. О. Онищук
відзначав, що макроструктура уроку характеризується тим, що в ній жорсткість і
гнучкість, постійність і змінюваність діалектично взаємозв’язані і перебувають
у протиріччі. Окремі
етапи можуть здійснюватися у згорнутому вигляді, а інколи випадати зовсім.
Сукупність методів і прийомів на кожному етапі
уроку складає мікроструктуру уроку. Вона є дуже мобільною. Розробка її з
позиції досягнення найбільшої адекватності у кожній конкретній ситуації
дозволяє гнучкіше використовувати всю структуру того чи іншого типу уроку.
У педагогічній практиці часто можна
спостерігати, що вчитель довго не може заспокоїти учнів, коли почався урок.
Причин подібної ситуації декілька, серед них: об’єктивні – психологічні
особливості дітей і суб’єктивні – у дітей досконало не сформовані такі якості
особистості, як організованість і дисциплінованість.
Щоб уникнути таких ситуацій,
науковці радять:
а)
систематично удосконалювати організаційні вміння;
б)
перед кожним уроком психологічно налаштовувати школярів на роботу, відволікати
від попередніх вражень;
в)
постійно виховувати зібраність, прагненням до порядку та дисципліни у навчанні,
до самоорганізованості.
Вчитель різними методами і прийомами може
впливати на організацію класу до уроку:
-
розв’язування кросворду на перерві, пов’язаного з темою уроку;
-
зачитування уривку оповідання і зупинка на найцікавішому місці, а продовження
зробити на уроці і т. ін.
Немає коментарів:
Дописати коментар